Naamloos

Hoe krijg je ze mee?

 

 

Door Liedewij de Graaf

 

‘We hebben de lessen voor keuzedeel ‘Milieu, hergebruik en duurzaamheid’ helemaal uitgewerkt. Maar onze leerlingen kiezen er nog niet voor. Het is een keuzevak, we verplichten het niet. Hoe krijgen we hen zover dat ze wèl kiezen voor dit vak? Zodat we onze lessen ‘Milieu, hergebruik en duurzaamheid’ met de leerlingen kunnen gaan uitvoeren?’

 

‘Ik oriënteer me op hoe we meer kunnen doen aan duurzaamheid in de beroepsgerichte vakken. Op gebied van duurzame energie ben ik aardig thuis, vanuit mijn vakgebied en profiel PIE (Produceren, Installeren en Energie). Ik ben benieuwd of we het keuzevak ‘Milieu, hergebruik, duurzaamheid’ kunnen aanbieden op school. Ik kom verkennen wat dit inhoudt.’

 

‘We doen nog niets aan duurzaamheid op school. Met de vernieuwing van het vmbo zijn we van sector Techniek naar profiel Dienstverlening en Producten (D&P) overgegaan. We willen wel aan de slag met duurzaamheid, maar we weten nog niet goed hoe we zullen beginnen. De vernieuwing van het vmbo vraagt veel, de eerste examens komen dit jaar voor ons. Zou het keuzevak ‘Milieu, hergebruik en duurzaamheid’ ons iets kunnen bieden om met dit thema aan de slag te gaan binnen profiel D&P?’

 

Met deze vragen van deelnemende docenten startten we gisteren de cursus ‘Milieu, hergebruik en duurzaamheid op school en in de regio’. Zoveel wordt duidelijk: Duurzaamheid is topsport. En teamsport. Het vraagt om volhouden en samenwerken. Liefst speels.

 

Maar ook: kennis en ervaringen delen rondom het keuzevak ‘Milieu, hergebruik en duurzaamheid’, dat geeft energie! Met dank aan leerlingen en docenten van RSG Wolfsbos die een heerlijke lunch verzorgden.

 

‘Inspirerend’ kregen we als terugkoppeling van de deelnemers, aan het eind van de middag. Met elkaar onderzoeken van andere en betere manieren om iets te doen of te maken, of om circulair te ontwerpen, dat blijkt telkens ‘het beste’ naar boven te halen. De focus op positieve waarde-creatie voor people-planet-profit, geeft concreet richting aan positieve energie in de school. Maar hoe begin je, hoe betrek je anderen erbij? En hoe blijf je zelf betrokken als docent?

 

Met de levende lessen van ikcirculeer.nl ben ik in 2014 gestart om het docenten makkelijker te maken om duurzaamheid en circulaire economie in hun lessen te integreren. Nu, bijna 5 jaar later, ben ik trots op de ‘movement’ van betrokken docenten die ontstaat. Bijzonder dankbaar voor de mensen die dit mee mogelijk maken.

 

Ton Heimerikx, directeur Eduvier De Steiger in Lelystad, kon gisteren uit eigen ervaring delen hoe hij circuleer-lessen geeft aan leerlingen in het praktijkonderwijs. Net zoals op de dag van de duurzaamheid 10-10-2018 in Pakhuis de Zwijger rondom het thema ‘Duurzaamheid; hoe krijgen we iedereen mee?’. Zie www.solidaridad.nl/nieuws/in-festivalsfeer-samen-duurzaamheid-vieren

 

De docenten die gisteren deelnamen aan de cursusmiddag hebben huiswerk meegekregen. Voor de volgende bijeenkomst maken ze contact met een duurzame ondernemer in de regio van hun school. Ze ontwikkelen een opdracht over een duurzaam dilemma, waarop de ondernemer actief is, om jongeren actief te betrekken bij de vraagstukken waar deze levende les voor staat. Zie uit naar de volgende bijeenkomst!

 

Wil je met je team aan de slag met ‘Milieu, hergebruik en duurzaamheid’ in de kern van je programma? Of als keuzevak? Samen met collega’s van andere scholen in de regio? Welkom!

Bekijk het laagdrempelige aanbod: https://bijscholingvmbo.nl/cursussen/milieu-hergebruik-en-duurzaamheid-op-school-en-in/