IMG-20161005-WA0004

Waarom werken we bij IKcircuLEER met RTTI?

Als projectmanager in een educatieve uitgeverij voor het beroepsonderwijs maakte ik in een workshop kennis met het RTTI-model van Docentplus.

 

De helderheid en structuur die dit model biedt voor het ontwikkelen van lesmaterialen raakten meteen mijn enthousiasme. En dat is sindsdien, al werkend met het RTTI-model alleen maar gegroeid.

 

In 2014 nam ik het initiatief tot IKcircuLEER, levende lessen voor een circulaire economie, met het doel om bij te dragen aan het realiseren van een toetsbare kennisbasis over duurzaamheid.
Met dit initiatief wonnen we toen ASN Bank Wereldprijs.

 

Inmiddels hebben we IKcircuLEER-lesmaterialen gepresenteerd aan docenten o.a. op de landelijke netwerkdag van Platform VMBO DenP en tijdens cursusmiddagen in het kader van het bijscholingsprogramma https://bijscholingvmbo.nl/cursussen/duurzaam-ondernemen-in-de-klas-lessen-ontwikkelen/. Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen staan immers in de kern van de vernieuwde examens voor de beroepsgerichte vakken in het vmbo. Docenten willen daar ook graag mee aan de slag, tegelijkertijd is het voor velen nog een nieuwe tak van sport in hun onderwijspraktijk.

 

Het RTTI-model biedt praktische aanknopingspunten, die recht doen aan verschillende leerstijlen, om de relevantie van de inhoud zo effectief mogelijk over te dragen.

 

 

Docenten reageren verheugd, zie www.ikcirculeer.nl/nieuws/bijscholingvmbo-nl op de ‘levende lessen’ van IKcircuLEER uitgewerkt met leerdoelen en opdrachten op basis van RTTI.
En daar gaat het om. Werken met RTTI biedt voor mij focus en structuur om kennis en inspiratie over te dragen.

 

Meer weten over de lesmaterialen van IKcircuLEER? Laat het weten via info@ikcirculeer.nl

Ga voor meer informatie over RTTI-model naar www.docentplus.nl

 

Hartelijke groet!

Liedewij